En passant…

The Beginning And The Endfoto: Sherwin James

„En passant (din franceză, „în trecere”) este o manevră specială, precum rocada, a jocului de şah.

Regula en passant se aplică atunci când un jucător mută unul din pionii săi două câmpuri înainte, faţă de poziţia iniţială a pionului, şi trece pe lângă un pion advers de către care ar fi putut fi capturat dacă ar fi fost mutat doar un câmp înainte. Regula spune că pionul care a efectuat mutarea dublă este vulnerabil, doar pentru mutarea următoare, putând fi capturat de cel advers ca şi când s-ar fi deplasat doar un câmp înainte.

Capturarea sau mişcarea en passant trebuie efectuată mişcarea imediat următoare mutării duble, ori acest drept este pierdut. Mişcarea este neobişnuită şi pentru că este singura din jocul de şah în care piesa ce capturează nu rămâne pe câmpul pe care s-a aflat piesa capturată.

Notaţia algebrică a şahului menţionează uneori capturile de tipul en passant prin acronimul „e.p.”, dar notarea en passant nu este de fapt obligatorie.” – W.E.L.

***   ***   ***
…Car c’est vraiment, Seigneur, le meilleur témoignage
Que nous puissions donner de notre dignité
Que cet ardent sanglot, qui roule d’âge en âge
Et vient mourir au bord de Votre éternité!

CHARLES BAUDELAIRE: Les Phares (Farurile)

…Căci e desigur, Doamne, deplina mărturie
A demnităţii noastre, ce-n suflete ne-o legi,
Aceste plînsuri care din veac în veac învie
Şi vin ca să se stingă pe ţărmul tău de veci!

Traducere de Ion Pillat

…Suprema mărturie ce, Doamne, ne-o poţi cere,
A demnităţii noastre, e însuşi acest val,
Acest suspin de flăcări, străbătător de ere,
Ce vine să se stingă de veşnicul Tău mal!

Traducere de George Pruteanu

15 gânduri despre “En passant…

    1. Я тоже… en passant
      am nopţi liniştite de cînd am renunţat la cititul comandat ;)
      greu tare, de scriitorii la comandă, selecţie naturală crîncenă
      Dumnezeu cu mila… ori, Doamne ajută?

  1. Super fotografia…

    En passant par la Lorraine avec mes sabots
    En passant par la Lorraine avec mes sabots
    Rencontrai trois capitaines, avec mes sabots dondaine
    Oh, oh, oh ! avec mes sabots

    Era o melodie pe care am invatat-o in copilarie…

    1. eu o cînt şi azi :lol: am şi saboţi, olandezi ;) îmi place la nebunie cu ei… prin ploaie deşi lemnul suspină la fiecare băltoacă
      oi fi sadică, mai ştii ?

  2. Cate amintiri despre En passant !
    En passant par la Lorraine avec mes sabots, de care si-a amintit al2lea, dar si acesta, pe care ti-l dedic:
    En Passant, un parfum creat de frumoasa Olivia Giacobetti, o apa lejera, fugara, simpla si perfecta…En Passant!
    http://www.mimifroufrou.com/scentedsalamander/2009/01/en_passant_by_olivia_giacobett.html
    Mi-ai lasat un comentariu la un post vechi, de toamna, abia acum l-am gasit!
    Acum lucrez la alti Copaci de toamna si …lasa, surpriza.
    O seara calma!

    1. Muţumesc!
      ţi-am lasat un gînd acolo de unde te-am ‘vazut venită’, azi, la mine, mi-a ţinut de ‘cald’ gîndul acela;
      dacă nu ai fost tu probabil altcineva s-a gîndit de acolo la mine, îi Mulţumesc, oricine ar fi fost
      En passant… pentru mine … e altceva, oricum … nu contează … totu-i vînare de vînt şi zădărnicie
      să ai puterea de a te desprinde de toate e puterea … tot restu-i en passant
      ţi-am mai zis: nu-mi plac surprizele, de nici un fel!
      o noapte liniştită, calmă sunt că ce-am să nu fiu? îţi par agitată?

      1. Știu ca e altceva pentru tine, dar acest En Passant …in trecere…are atatea sensuri și fațete, ca un diamant șlefuit cu migală, dar mai prețios cu mult, de fapt!…En passant…noapte bună și pe mâine!

        1. Diamantule… aici Perla! alooo cu blogul tău e ceva în neregulă, am 2 comentarii lipsă aşa încît zic şi aici: Mulţumesc pentru BOLERO( chiar şi fără Maia, pe ea o am aici oricum cu Bejart cu tot https://bloglenesrau.wordpress.com/2009/06/08/perfect/ )
          iar Deneuve(feminină dar altfel) şi parfumul… m-au dus direct la… Simone Signoret(mie abia ea îmi evocă o senzualitate în plus, avea şi o voce absolut răvăşitoare)
          cu on passant… on fanfare … spre mîine
          ‘dacă ploaia s-ar opri’… vorba băieţilor … mi-a pătruns umezeala în gînduri, cred că-mi mucegăiesc … ceai alb cu patru niveluri de aromă?

          1. S-a aranjat, Perlo, nu stiu ce spirite zurbagii si-au facut de lucru pe-acolo, nu s-a mai intamplat! Dar acum merge, au aparut si comentariile si am dat si raspunsurile. Abia acum am intrat si deja tebuie sa ies, lume ocupata, deh’! Zi frumoasa!

          2. Cat despre ceai, da! Cel alb e perfect, mai ales cu wilde roses, (flori de maces pe romaneste). Noi suntem, de vina ca nu-i spunem …roza salbatica…nu-i asa?!

            1. m-am ‘ocupat’ puţin de remediile Bach, zilele astea, aş avea cîte ceva de zis dar cred că tocmai sunt într-o perioadă adîncă de silenţio stampa virtual

    1. Mulţumesc pentru răsfăţ
      oricum azi m-am ‘dezmăţat’ de-a dreptul şi-n Cufăr şi-n micuţul magazin… vis!!!
      bine că nu am unul pe-aproape, vai portofelul meu… şi ce linkuri…

Lasă un răspuns

