Vitralii, din cioburii de suflet: BORGES şi Don Quijote-al meu,mie

Vitraliu de gînd

JORGE LUIS BORGES

– OGLINZILE –

Eu, care simt o spaimă de oglinzi,

Nu doar cînd văd cristal de nepătruns

Unde se-ncheie (începe?) aspru, ascuns,

Vid de reflexe înspre care tinzi,

Ci şi naintea apei ce-a reluat

Azurul celălalt în cer profund,

Ce iluzoriul zbor îl trage afund

De păsări ce se-ntoarnă ori se zbat,

Şi înaintea preatăcutei feţe,

Fin abanos cu palidă lucire,

Precum un vis, iveşte-n repetire

Crin alb ori marmuri, vagă frumuseţe,

Cînd ani uimiţi abia de poţi să-i prinzi

Rătăcitor sub luna schimbătoare,

Mă-ntreb, azi, ce hazard al soartei oare

Făcut-a să mă sperii de oglinzi.

Metalică oglindă, ori mascată

Oglindă de mahon, înnegurată

De-un roşu asfinţit ce-a adumbrit

|st chip, care priveşte şi-i privit.

Sînt nesfîrşite şi elementare

Şi straşnic împlinesc cuvîntul vechi

De a spori natura, în perechi

Nesăţioase, treze şi fatale.

Această lume vană şi incertă

O prelungesc în mreaja lor alertă,

Şi vezi spre seară cum le-a aburit

Suflarea unui om ce n-a murit.

Cristalul ne pîndeşte. Între patru

Pereţi de-alcov oglinda de apare,

Nu-s singur. Mai e unul. Duplicare.

Reflex ce iscă-n zori un tainic teatru.

Se-ntîmplă tot, nimic nu ne-amintim

În aste cabinete cristaline,

Precum rabini fantastici, tomuri fine,

Din dreapta înspre stînga urmărim.

Claudius, rege de o zi, visat,

Că-i vis nu a simţit pînă-n chindia

Cînd un actor pe scenă mişelia

Cu artă silenţioasă i-a jucat.


Ciudat e că sînt visuri, că-s oglinzi,

Că simplul şi tocitul repertoriu

De zi cu zi include iluzoriul,

Profundul univers urzit de-oglinzi.

Şi m-am gîndit că Domnul se sileşte

Să nalţe casă de nelocuit:

Lumina e cristalul şlefuit,

Iar umbra este visul ce-mpînzeşte.


Făcut-a Domnul nopţi care pulsează

De vise, şi-a făcut oglinzi. Perplex,

Să simtă omul că e doar reflex

Şi vanitate-Aşa ne-nfricoşează.

CELLA- Don Quijote meu, mie



– DESPĂRŢIRE –

Între iubita mea şi mine se vor ridica
trei sute de nopţi ca trei sute de ziduri,
iar marea va fi o taină între noi.

Nu vor mai fi decît amintiri.
O, înserări cu care m-a învrednicit durerea,
nopţi pline de speranţa de a te privi,
cîmpii pe care-mi deschid drum, cer înstelat
pe care-l prind cu privirea şi îl pierd…
Definitivă ca marmura,

absenţa ta va întrista alte înserări.


– VIAŢA MEA ÎNTREAGĂ –

Aici încă o dată, buzele neuitate, unic şi asemenea vouă.
Am stăruit în apropierea fericirii şi în măruntaiele suferinţei.
Am străbătut marea.
Am cunoscut multe locuri, am văzut o femeie şi vreo doi-trei bărbaţi.
Am iubit o fată mîndră şi albă de o linişte hispanică.
Am văzut un cartier nesfîrşit unde se împlineşte o nesătulă nemurire de asfinţituri.

Am savurat multe cuvinte.
Am convingerea nestrămutată că asta e tot şi că nu voi mai vedea şi nici nu voi mai săvîrşi lucruri noi.
Cred că zilele şi nopţile mele sînt egale în sărăcie şi în bogăţie cu cele ale lui Dumnezeu şi cu cele ale tuturor oamenilor.

Taduceri: ANDREI IONESCU

I am the Sky, Nothing can touch me!(CELLA’s M.)

11 gânduri despre “Vitralii, din cioburii de suflet: BORGES şi Don Quijote-al meu,mie

  1. Am stăruit în apropierea fericirii şi în măruntaiele suferinţei.
    Am savurat multe cuvinte.
    Cred că zilele şi nopţile mele sînt egale în sărăcie şi în bogăţie cu cele ale lui Dumnezeu şi cu cele ale tuturor oamenilor.

    S U P E R B !

  2. Devorez tot ce scrie Borges, imi place Segovia la nebunie si am discografia completa, cat despre vitralii, stii pasiunea mea. Aceasta e rozasa de pe fatade de Est a Catedralei Notre Dame de Paris? O seara frumoasa, draga prietena.
    Maine… :P

  3. servus…
    mă alin cu gîndul nopţilor egale cu ale lui Dumnezeu şi mă consolez cu găndul că ar fi la fel cu cele ale tuturor oamenilor… De-ar fi aşa…
    Toate cele bune, Cella.

Lasă un răspuns

