Poemul de seară

Îmi place atît de mult încît nu am să fiu niciodată în stare să aleg un singur poem. Nu ştiu vorbi ori traduce limba în care sunt scrise. Doar le simt. Sunetele îmi cîntă. Am şi o vorbă care spune multe acelora care mă cunosc bine: „trezeşte-te mireasă, e ziua nunţii tale”(Nunta Însîngerată, desigur). Cînd mă aud spunînd-o, prietenii ştiu că e chiar RĂU!(în vocabularul meu, „rău” are o cu totul altă semnificaţie decît în limbajul curent al „celorlalţi”).

Îl iubesc fără început şi fără de sfîrşit pe:

FREDERICO GARCIA LORCA

Balada Durerii Negre-

Ciocurile de cocoşi
federico_garcia_lorcascurmă cătând aurora
când din muntele-nnoptat
coboară Soledad Montoya.
Galbenă aramă, carnea-i
miroase a cal şi umbre.
Nicovale fumegânde
sânii,-i gem cântări rotunde.
Soledad, pe cine cauţi
singură, spre zori, anume?
Caut eu pe cine caut,
dar ce-ţi pasă tie, spune ?
Merg să-mi caut bucuria
şi pe mine să mă caut.
Soledad a remuşcării
mele, cal ce umblă razna, care
în sfârşit când dă de mare
valurile îl înghit.
Nu-mi mai aminti de mare ;
ea durerea neagră-mi creşte
în câmpiile măslinei
pe sub foşnet de frunzare.Federico-Garcia-Lorca
Soledad, ce jale-ascunzi ?
Ce dureri atât de-adânci ?
Acre de-aşteptări şi gură
lacrimi de lămâie plângi.
Grea durere mă răpune !

Din bucătărie-n casă
fug, şi cozile mi-atârnă
pe pământ, ca la nebune.
mi-s veşmintele şi trupul,
ce durere ! de cărbune.
federico-garcia-lorca-portrait-fabrizio-cassettaAy, cămăşile-mi de fir !
Ay, de mac coapsele mele !
Spală-ţi trupul tău cu apa
ciocârliilor – şi lasă,
Soledad Montoya-n pace
inima ce te apasă.
*
Mişcător de cer şi frunze
râul jos în vale sună.
Cu flori de dovleac, lumina
proaspătă se încunună :
o, durere ţigănească,
veşnic singură, curată.
Jale cu ascunsă matcă
şi-auroră depărtată


„Cum nu m-am îngrijorat cînd m-am născut, aşa nu mă îngrijorez că voi muri.”

-GHITARA-

Începe plânsul
chitarei.
Se sparg cupele arborilor
pline cu dimineaţă.
începe plânsul
chitarei.
E inutil
s-o faci să tacă.
Plânge monoton
cum plânge apa,
cum plânge vântul
peste zapadă.
E cu neputinţă
s-o faci să tacă.
Plânge lucrurile
pierdute departe.
Nisipul din Sudul fierbinte
visând camelii albe.
Plânge săgeata fără ţintă
amurgul fără zori
şi prima pasăre
moartă în ramuri.
O, chitară!
Inimă rănită
de cele cinci săbii.

POESIA

– PEQENO POEMA INFINITO-

Equivocar el camino
es llegar a la nieve
y llegar a la nieve
es pacer durante veinte siglos las hierbas de los cementerios.

Equivocar el camino
es llegar a la mujer,
la mujer que no teme la luz,
la mujer que no teme a los gallos
y los gallos que no saben cantar sobre la nieve.

Pero si la nieve se equivoca de corazón
puede llegar el viento Austro
y como el aire no hace caso de los gemidos
tendremos que pacer otra vez las hierbas de los cementerios.

Yo vi dos dolorosas espigas de cera
que enterraban un paisaje de volcanes
y vi dos niños locos que empujaban llorando las pupilas de un asesino.

Pero el dos no ha sido nunca un número
porque es una angustia y su sombra,
porque es la guitarra donde el amor se desespera,
porque es la demostración de otro infinito que no es suyo
y es las murallas del muerto
y el castigo de la nueva resurrección sin finales.

Los muertos odian el número dos,
pero el número dos adormece a las mujeres
y como la mujer teme la luz
la luz tiembla delante de los gallos
y los gallos sólo saben votar sobre la nieve
tendremos que pacer sin descanso las hierbas de los cementerios.

Traducerea-i a cuiva din virtual, anonim:

A greși drumul
înseamnă a ajunge la zăpadă
și a ajunge la zăpadă
înseamnă să paști timp de 20 de secole ierburile cimitirelor

A greși drumul
înseamnă a ajunge la femeie
femeia care nu se teme de lumină
femeia care nu se teme de cocoși
cocoși care nu știu să cânte peste zăpadă

Dar dacă zăpada greșește inima
poate ajunge Austrul
și cum aerului nu-i pasă de gemete
trebuie să paștem din nou ierburile cimitirelor

Am văzut doi țepi dureroși de ceară
care înmormântau un tărâm al vulcanilor
și am mai văzut doi copii nebuni care apăsau plângând ochii unui asasin.

Dar doi nu a fost niciodată un număr
pentru că e o angoasă și umbra sa
pentru că este chitara unde se trezește dragostea
pentru că este demonstrația infinitului altcuiva (unui alt infinit care nu e al său sună ciudat)
și reprezintă castelele unui mort
și pedeapsa noii învieri fără sfârșit.

Morții urăsc numărul doi
Dar numărul doi adoarme femeile
și cum femeia se teme de luminaă
lumina tremură în fața cocoșilor
și cum doar cocoșii știu să zboare peste zăpadă
trebuie să paștem fără încetare ierburile cimitirelor

F.G.L.-AntologieChiar nu am putut să nu  împărtăşesc cu voi OMAGIUL lui L.C., luaţi-vă iubitele în braţe şi dansaţi, fiţi fericiţi, Frederico Garcia Lorca-i acum, aici

16 gânduri despre “Poemul de seară

  1. ….”Se remarcă influenţa compozitorului Manuel de Falla”…De Falla, fiind aproape de Garcia Lorca, muzica lui imi poate ilustra simblourile si stilul inconfundabil al poetului .. Luna : este simbolul care apare cel mai frecvent în opera lui Lorca. CITEZ: Semnificaţia sa este cel mai adesea moartea, dar de asemenea poate reprezenta erotism, fecunditate, sterilitate sau frumuseţe.
    Sângele : reprezintă viaţa, şi, prin urmare, vărsarea sa reprezintă moartea.
    Se poate spune ca a intuit exact simbolul sangelui, acest vesnic tanar si frumos poet, care a iubit Spania ca pe nimic altceva.

    hmTjtormGPU

          1. Mirela,
            fiecare cu gusturile lui, nu se discută :lol: mie îmi plac versurile melodiilor, el e(păstrînd proporţiile) ca al nostru Chilian ;) nu cîntă, recită muzical :lol:

      1. Si cine crezi ca face altfel? A, ma rog, mai sunt, dar majoritatea NU se indragostesc de mimic valoros si NU citesc teoria nici de frica! Majoritatea…Opera se citeste prima, indiscutabil! :P Si, indiscutabil, se citeste, secundo tempo… si teoria, ca de n-ar fi, nu s-ar povesti. Am citit enorm, tu INCA ai timp de citit si te invidiez, dar ma si bucur ca, cu fiecare poastare, imi reamintesti lucruri pe care memoria, chiar daca nu le pierduse complet, le lasase undeva, intr-un sipet aurit dn perioada fara calcuator si fara alte obligatii, o perioada cand cititul unei biblioteci intregi NU era o problema de timp, ci de a sti ce sa alegi. Aici, recunoaste, era importanta teoria: ca sa stii intotdeauna ce sa alegi. Eu am ales bine! ;)

        1. Mi,
          nouă, profesorii eminenţi pe care i-am avut ne-au zis aşa: „dragă, şcoala vă învaţă unde să căutaţi, atît, restul depinde de voi” ;)
          nu ştiu ce-i aia”tu INCA ai timp de citit” :-P … nu, nu am,dacă o iei aşacum ai spus, ÎMI FAC
          gestionarea timpului(sunt sinceră cînd spun că l-am suspendat, de ce nu mă crede nimeni?) e unul din micile mele secrete ;)

          1. Si daca ITI FACI TIMP tot te invidiez! ;)
            (Eu NU cred in horoscop, e aberant, dar de data asta am impresia ca pestii…ce-o fi zis Urania, ca nu mai pot sa o ascult, o ia razna uneori, oricum eu mi-am depasit demult zodia si nu vorbesc deloc despre asta..)Stii, e posibil sa ma reintorc in scoala si atunci totul a fost in zadar. Deh…toata aceasta virtualitate! Mai bine recitesc Colette, Sido, ma relaxeaza!

            1. Mirela,
              lasă horoscoapele şi pe Urania, e şi ea peşti ;)
              ce s-a întîmplat iar? de ce să te întorci? of Doamne Mi… hai să fim optimiste, da?

  2. Draga CELLA,am citit poeziile lasate de tine pentru noi.
    Azi am lasat si eu doua poezii la mine si mahnire.
    Ma gandesc sa-ti las un tangou,daca la- mai lasat si altadata,sper ca nu te superi.

    Weekend minunat si tie si celor care te viziteaza!

      1. CELLA,am vazut ca ai trecut pe la mine si-ti multumesc.
        Acum ar fi cazul sa merg sa fac nai fiindca am avut o noapte alba si cateva zile cam grele.
        maine e inca una destul de grea si trebuie sa fiu odihnita.
        Noapte buna!

Lasă un răspuns

