Înger, de Duminică … Marin Sorescu

POSTARE MEREU 9 …

Spaţiu- Timp

Dumnezeu
E peste tot
Dar asta nu-l împiedică

Să-şi caute centrul.

Şi asta îi ia, bineânţeles,
Tot timpul
.

Relaţia spaţiu-timp
E in felul acesta
Ca şi rezolvată
.

– MINUNE-I ŞI MOARTEA –

Nu mai făceam minuni, sistematic,
Îmi plăceau minunile ocazionale.
Ajutam o zebră să-şi intre în dungi,
Îndreptam un bătrân de şale.

Unii credeau că-mi pierdusem puterea
Aceea grozavă şi minunată
Şi mă încercau cu învierea,
Omorându-mă scurt, dintr-o bucata.

Dar cum o minune-i şi moartea,
Lor nu le ieşea decât pe jumatate.
Chiar umbra mea îmi ţinea atunci partea
Cea vătămată şi pe vindecate.

Şi regeneram ca o oază,
Ce răsare mereu în acelaşi chip
Şi, luând de mână o rază,
Mă îndepărtam cu paşi de nisip.

 

– SCARA LA CER –

Un fir de păianjen
Atârna de tavan.
Exact deasupra patului meu.

În fiecare zi observ
Cum se lasa tot mai jos.
Mi se trimite şi
Scara la cer – zic,

Mi se arunca de sus.

Deşi am slăbit îngrozitor de mult
Sunt doar fantoma celui ce am fost
Mă gândesc că trupul meu
Este totuşi prea greu
Pentru scara asta delicată.

– Suflete, ia-o tu înainte.
Pâş! Pâş!

– FRESCA –

In iad păcătoşii
Sunt valorificaţi la maximum.
Femeilor li se scot din cap
Cu o pensetă

Clamele, agrafele, inelele, brăţările,
Pânzeturile, lenjeria de pat.
După aceea sunt aruncate
In clocotul unor cazane,
Să fie atente la smoală,

Să nu dea în foc.

Apoi unele sunt transformate în sufertaşe
Cu care se cară la domiciliul dracilor pensionari
Păcatele calde.

Bărbaţii sunt şi ei folosiţi
La cele mai grele munci,
Cu excepţia celor foarte păroşi
Care sunt torşi din nou

Şi făcuţi preşuri.

 

–  ACTORII –

Cei mai dezinvolţi – actorii!
Cu mânecile suflecate
Cum ştiu ei să ne trăiască!
N-am văzut niciodată un sărut mai perfect
Ca al actorilor în actul trei,
Când încep sentimentele să se clarifice

Moartea lor pe scenă e atât de naturală,
Incât, pe langă perfecţiunea ei,
Cei de prin cimitire,
Morţii adevăraţi,
Morţi tragic, odată pentru totdeauna,

Parcă mişcă!

Iar noi, cei ţepeni într-o singură viaţă!
Nici măcar pe-asta n-o ştim trăi.
Vorbim anapoda sau tacem ani in şir,
Penibil şi inestetic
Şi nu ştim unde dracu să ne ţinem mâinile.

COMODITATE

 

Mă bătea prea tare soarele

Şi te-am pus în geam

Ca pe-o hîrtie albastră

Mă bătea prea tare gîndul,

Şi te-am pus în dreptul inimii

Ca pe-un paravan

De dragoste.

Acum că pleci

Mă vor disputa cu o furie înzecită

Soarele, gîndul şi moartea

Ca pe Homer

Cele şapte cetăţi.

***   ***   ***

SEGMENT

Eu voi incepe să te uit
Spre nord,
Tu mă vei uita
Spre sud.

Mai întîi îţi voi uita
Sufletul,
Care nu-mi va lua
Nici trei zile.
Dupa aceea, ştiu şi eu,
Gustul părului tău,
Materia superior deghizată
Sub formă de gene.

Tu mă vei uita poate

De-antoarselea,

 
Cel mai greu iţi va fi să renunţi
La trecutul tău
Plin de inflorituri
Ca o stambă.

In orice caz,
Ne vom uita bine amindoi.

Apoi ne vom spăla pe mîini.

***   ***   ***

always-together***   ***   ***

Vladimir Kush

***   ***   ***


 

 

– Ecuatorul şi polii –

Împreună suntem foarte dialectici
(Tu ştii că a fost cea mai frumoasă
Zi din viaţa mea?
Ce bine-ar fi să fie aşa. „Ba da”.
Te rog fraza asta să n-o tai)

De fapt, poezia de dragoste ar trebui să fie semnată
Chiar de muze.
Poeţii să se inspire şi ele să pună degetul.
Tu să întinzi aripa peste versurile mele
„N-am întins-o?”
Aşa, o pană. Vreau o fâlfâire deplină.

Simţeai că veneai până lângă mine
Şi deodată un gol de aer.
Ce se întîmplă?
Mă gândeam la tine.
Golurile de aer nu ştiu ce-o fi cu ele,

Aşa e când zbori, zburam spre tine.
„Oricum, eu receptam fluidul.”
Şi eu mă ghidam tot dupa fluid.
Noi nu lucrăm decât pe
Bază de flux magnetic.
Ştii că la ecuator cântărim
Mai mult decât la poli?

În orice caz, când suntem împreună
Cântărim mai mult,
Suntem două ecuatoare încolăcite

Două ecuatoare şi – un pol – ca nişte şerpi.
De ce numai unul?
Pentru unitatea contrariilor.
Plus cea mai ieftină energie…
Nu ştiu dacă înţelegi?
Ce zici de titlul ăsta?
Eşti ca o sferă de sticlă

În care Dumnezeu a strecurat
Şi-un clopoţel.
Când se-nvirteşte pământul, sună clopoţelul.
Tu suni. Da, dar n-am sunetul frumos
Decât în sfera de sticlă
Vibrez din toată fiinţa
Şi tu-mi culegi vibraţiile
Şi mi le restitui, sărutate.

V.Kush- CELLA în noua ei lume: LACRIME, DT/CÎ/CEMITIR...

– Shakespeare a creat lumea în şapte zile.

În prima zi a făcut cerul, munţii şi prăpăstiile sufleteşti
În ziua a doua a făcut râurile, mările, oceanele
Şi celelalte sentimente –
Şi le-a dat lui Hamlet, lui Iulius Caesar,
lui Antoniu, Cleopatrei si Ofeliei,

Lui Othelo şi altora, Să le stăpânească, ei şi urmaşii lor,
În vecii vecilor.
În ziua a treia a strâns toţi oamenii
Şi i-a învăţat gusturile:

Gustul fericirii, al iubirii, al deznădejdii,
Gustul geloziei, al gloriei şi aşa mai departe,
Până s-au terminat toate gusturile.

Atunci au sosit şi nişte indivizi care întârziaseră.
Creatorul i-a mîngîiat pe cap cu compătimire,
Şi le-a spus că nu le rămâne decât să se facă
Critici literari
Şi să-i conteste opera.
Ziua a patra şi a cincea le-a rezervat râsului.
A dat drumul clovnilor

Să facă tumbe,
Şi i-a lăsat pe regi, pe împăraţi
Şi pe alţi nefericiţi să se distreze.
În ziua a şasea a rezolvat unele probleme administrative:
A pus la cale o furtună,
Şi l-a învăţat pe regele Lear
Cum trebuie să poarte coroana de paie.

Mai rămăseseră câteva deşeuri de la facerea lumii
Şi l-a creat pe Richard al III-lea.

În ziua a şaptea s-a uitat dacă mai are ceva de făcut.
Directorii de teatru şi umpluseră pământul cu afişe,
Şi Shakespeare s-a gîndit că după atâta trudă
Ar merita să vadă şi el un spectacol.

Dar mai întâi, fiindcă era peste măsură de istovit,
S-a dus să moară puţin.

VLADIMIR Kush

Un gând despre “Înger, de Duminică … Marin Sorescu

Lasă un răspuns

